Another 4 of the 6 Days at sea

15 januari 2019

De grauwe Atlantische Oceaan, we zullen ze gezien hebben.....  Onze Australische tafelgenoten verlangen naar hun blauwe heldere Pacific. Hopelijk zien ze vroeger, in het zuiden van de Caraïben, ook al een mooiere zee.

Van de vochtige Azoren schuiven we verder zuidwestwaarts, Marokko en de Canarische Eilanden voorbij op weg naar de Antillen. Elke dag wordt het wat warmer, 16, 19 en vandaag zelfs 23°C.

Meestal een redelijk kalme zee, af en toe wel golven van 4 meter hoog en 7 Beaufort en dan uiteraard heel veel schaapjes. De Engelsen noemen het “white horses”. Zij zien het altijd iets groter. Zo zat er, op een morgen bij het ontbijt, een lieve Engelse vrouw naast me en na een “small talk” zei ze al grappend “Welcome to OUR ship, I hope you enjoy sharing it with us”. Lief maar toch ook a little bit chauvinistisch!

Het dagdagelijks leventje op zee bevalt ons wel. Eindelijk toch ook wat tijd genomen om verder te werken aan de roots van de familie Peeters. Ben begonnen bij het huwelijk van Vake en Moeke op het einde van WOII en mijn eerste 12 rustige jaren in Perk.

Nu over naar Luc. Ik lig effe geveld in bed met zeer zware verkoudheid. Veel snotter de snot.

Groetjes aan het thuisfront. Hilde.

We hebben al wat meer informatie over de passagiers. Er zijn 63 Nederlandstaligen aan boord, waarvan 7 Vlamingen. Luc, Hilde en Kaat zijn u bekend....de 4 anderen zijn Marleen (de Nederlandstalige hostess op het schip) en haar man Raf en nog een koppel. Raf loopt de ganse dag rond op het dek met een telelens om ”U” tegen te zeggen (een 600mm voor de kenners) en spot de omgeving af om iets te fotograferen. Vandaag was er één vliegende vis, maar hij was te laat.... We varen nu al 4 dagen sinds Ponta Delgada en we hebben nog geen enkel schip gekruist, noch iets gezien: zelfs geen plastic zien drijven. Die groene jongens overdrijven een beetje denk ik. (Ik verwacht een paar reacties!). Ik let ook altijd zeer goed op als ik aan de lunch zit op het bovendek, maar daar wordt mijn aandacht nogal afgeleid door de slogans op de ramen. Hier zijn er een paar: “good food means good mood”. En als bemoedigende uitspraak kan dit tellen: “age is of no importance unless you are cheese”... en dan speciaal voor mij: “Life is short, eat dessert first”. Over dit laatste valt wat meer te vertellen. Zoals ik reeds vroeger heb geschreven, patisserie is niet hun specialiteit maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door hun culinaire hoogstandjes van pudding. Breadpudding with cherries, breadpudding wit red fruit, breadpudding with van alles en nog wat. Alle dagen iets anders (nog 71 te gaan, nog 73 voor de Brexit). Er is ook dieetpudding, vanille of chocolade. Eergisteren kon je als dessert ook crème brûlée kiezen: perfect. Gisteravond was het Spaanse keuken en de crema catalana hadden ze wel verknoeid met kaneel. Misschien sabotage vanuit Madrid? Maar we moeten eerlijk blijven: zo een lekker eten had ik op een Engels schip niet verwacht. Ze moeten niet onderdoen voor Costa, Princess of Celebrity. Alleen hebben we nog geen kreeft gekregen.....

Eergisteren hadden we onze tweede avond met “formal dressing” en het viel op dat de Schotten deze keer geen kilt droegen, maar wel een lange broek met dezelfde Schotse gekleurde figuren. Ik dacht dat ik in FC de kampioenen terechtgekomen was en Boma’s tegen het lijf liep!

Deze morgen is het eindelijk warm en zonnig geworden en tegen lunchtijd worden de BBQ stellen klaargezet. Vandaag toch wat internettijd kopen, anders moeten jullie nog 2 dagen wachten op nieuws!

Tot over een paar dagen....

Luc.

1. Magda Peeters:
    15 januari 2019
    Hopelijk geen Brexit-gevechten vanavond op het schip !
  2. Helene Burke:
    Verzorg je goed Hilde !
  3. Marc:
    15 januari 2019
    dank voor de update. Nu vlug over naar de stemming in het Britse Parlement. Met hoeveel stemmen verliest May? 50? 100? 200? en toch ploegt ze voort, de boerin
  4. T.Raymonde:
    16 januari 2019
    Hallo allebei,voor de desserts wil ik uiteraard ook aan boord! En nog geen ijsjes Luc ? A white lady o.a.? Of zijn er genoeg senioren aan boord!
    Hilde, Oompje is ook snip verkouden,,kwestie van solidair te zijn... en hier komt vanaf vrijdag een kleine winterprik aan! Grauw was hier nog altijd de geliefde kleur. Gisteren kochten we een peperkoek van Scherpenheuvel,proeven kan nooit kwaad ! Vermits onze betere leverancier gaan varen is . Neenee,we hebben nog wat voorraad .
    Mevr. May toont zich nog altijd the sec . Iron Lady...glansrijk verloren bij de stemming ,verliest ze nog niet het vertrouwen van haar regering ! Misschien moet je daar toch een paar mensen boven water houden van verdriet ...wij proberen dat ,met De Wever die zich toch aan het vergalopperen is ,denken wij . En wellicht grote concurrentie aan het krijgen is van Crevits .Zeg niet t'is maar een vrouw ! Zo ,tot het volgend epistel ! Ik lees ze zeer graag .
  5. Liliane:
    16 januari 2019
    202 voor 432 tegen brexit deal.
    Fijn dat het weer zonniger wordt. Wel oppassen met al dat lekkers he Luc. Wordt er ginds ook wekelijks een loopwedstrijd gehouden? (Ben ondertussen ook aan destamboom van de Vanegdommekes begonnen).
  6. Vanden Bossche Andre:
    16 januari 2019
    Dank u voor het vele nieuws ,
    vooreerst een vlugge herstelling
    voor Hilde, het mooiere weer zal haar zeker goed doen.
    Voor Luc wordt het beter als hij samen met Hilde kan genieten
    Hier grijs weer nog steeds , maar
    deze namiddag nieuwjaars-
    receptie bij vlas , altijd een
    gezellig samenzijn .
    Andre en ikzelf zijn ook zwaar
    verkouden geweest , nu aan de beterhand .
    Er ligt nog veel moois op jullie
    te wachten , we leven mee
    Groetjes Trees en Andre
  7. Piens Linda:
    16 januari 2019
    amaaiii, wat een belevenis, lieve Hilde ik hoop dat je snel van die verkoudheid verlost wordt , allee hier een dikke , vette bees van ikke Lindake, wens jullie nog veel plezier en een boeiende reis verder tata
  8. Peeters Veerle:
    18 januari 2019
    Als je een verpleegsterke nodig hebt zusje 🤧. Misschien is dat nog een idee. Ik, als verpleegster, een cruise beleven. 👩‍🍳
  9. Kathelijne janssens:
    21 januari 2019
    Hier hebben jullie het ideale onderzoeksveld voor een antropologische studie van het cruise-publiek. Een ophelderende studie moet dat zijn en waarschijnlijk een onaangeboorde bron.