De Azoren Ponta Delgada

11 januari 2019 - Ponta Delgada, Portugal

Ponta Delgada (Azoren)

Vanuit Amsterdam terug via het druk bevaren Kanaal (in de verte ODK gegroet) richting Atlantische Oceaan. Links van ons Golf van Biskaje en de Portugese kust. Na 4 dagen varen  aangekomen in Ponta Delgada, op het eiland São Miguel.

De Azoren, een eilandengroep van 9 vulkanische eilanden (liggen op breuklijn tussen 3 tectonische platen), vormen een aparte regio binnen Portugal. Wij kunnen ook terug onze Euro’s uithalen en onze 4G inschakelen. Even contact met het thuisfront. Doet deugd.

Een privé gids kwam ons vanmorgen ophalen aan het schip met bordje “Kaatje BUELENS” en bracht ons naar de mooiste plekjes van het eiland, afwisseling langs hobbelige wegen of kleine voettochtjes. Zeer mooi. Well done Kaat!

SETE  CIDADES, of 7 steden, nu nog 7 kratermeertjes op het grootste eiland São Miguel. De kleuren van de 2 grootste kratermeren verschillen van fel groen naar helder blauw, maar niet vandaag want nauwelijks zon. Volgens de legende veroorzaakt door de tranen van een onmogelijke liefde van een prinses. De werkelijkheid van het kleurverschil is dat het 2 verschillende kraters van 2 verschillende vulkanen zijn.

Hoge luchtvochtigheid en helaas regen als we aanmeren. Gemiddeld veel regen hier, en vandaag afwisselend, regen, zon en een prachtige regenboog. Eiland is bijzonder groen, veel koetjes in de frisgroene heuvels. In Portugal komt 30% van hun melk van de Azoren. De regering steunt erg de agrarische industrie, nu ook wat het toerisme, dat momenteel beperkt is.

Volgens mij ideaal voor een weekje vakantie van juni tot half september, perfecte temperatuur, weinig of minder regen, veel bloemen en wondermooie natuur. Perfect voor wandelaars.

Al deze verschillende eilanden in de Azoren werden vrij vroeg ontdekt in het begin van de 15de eeuw, zelfs nog vóór Amerika, en eentje, namelijk Santa Cruz das Flores, werd zelfs door een Vlaming ontdekt. Het klinkt logisch dat de Azoren de verbinding waren tussen Europa en de Nieuwe Wereld.

1. De Saedeleer William:
    11 januari 2019
    Hilde ...(in de verte ODK gegroet) ????
  2. Martine en Wilfried:
    11 januari 2019
    Gelukkig vinden jullie nog de tijd om wat te schrijven.
    Ik wacht nog even vooraleer mij een mening te vormen over de vraag of ik een dergelijke cruise zou zien zitten. Benieuwd wat jullie vinden van de lange dagen op zee na het oversteken van de Pacific. Engelsen zijn in de regel keurige mensen, tenminste toch de klasse die jullie beschrijven: om en rond de 85 en met smoking.
    Blijf schrijven, dan kun je dit achteraf bundelen in een reisverslag. Daarmee kunnen jullie een deel van de reiskosten recupereren.....
  3. T.Raymonde:
    11 januari 2019
    Aangenaam te volgen,onze Aardrijkskunde bij vullen en de Historici worden ook niet vergeten .... ik zie nu maar dit reisverslag . Nu plots 3 na elkaar . Niet erg . T. Raymonde
  4. Peeters Veerle:
    11 januari 2019
    Azoren werd tot in de 17de eeuw zelfs Vlaamse eilanden genoemd vanwege de Vlaamse kolonisten. Ge ziet, ik volg jullie ook hé 😉
  5. Luc/test:
    11 januari 2019
    Zeer goed zusje. Er was idd. een grote groep Vlamingen hier op de Azoren.
    En blijkbaar was hier ook een gekende Hickling. Familie van Paul? Who knows?
  6. Marc:
    13 januari 2019
    en zoals al door iemand anders gesuggereerd in een vorige reactie, waar staat het standbeeld voor Armand Pien? En 'zie' je daar de staalstroom? Zovele nog steeds onbeantwoorde vragen!
  7. Christine en Dorine:
    14 januari 2019
    Hier alles grijs en grauw... wat winterse toestanden (vrieskou) zouden welkom zijn maar niet zoals in Oostenrijk want daar hebben ze van het goeie teveel.
    Diverse:
    - onze culturele ambassadeur Walter Vilain is op 80-jarige leeftijd gestorven. Hij was een leerling van Paul Delvaux en eerste directeur van de WAK.
    - woensdag statutaire vergadering Vl@s - verslag volgt via mail - hebben jullie ook koekestuutjes aan boord?