Beijing and the great wall

18 maart 2019 - Peking, China

2de dag Beijing/Peking

Wij hebben een prima nacht gehad met een ongelooflijk uitgebreid Chinees ontbijt voor 9 € per persoon, met allerlei ongekende gerechten, maar grotendeels ook weer lauw. Het is precies de gewoonte in Japan en China om de gerechten niet heel warm te eten. Enfin, dat vertellen we aan Kaat!

De Grote Muur, Unesco Werelderfgoed

De langste ter wereld, 6.000 km lang. De meesten bezoeken het deel in Badaling, maar dat is 2x3 uur rijden en heel veel toeristen. Ons Chinees gidske stelt een ander deel voor, Mutianyu. Na de rit met ons busje, een deel met een kabelbaan en dan te voet verder. Gelukkig zijn we vroeg vertrokken en zijn er nog niet teveel toeristen. Die grote muur, oorspronkelijk gebouwd om zich te beschermen tegen de Mongolen, is de max, maar niet zo eenvoudig om te beklimmen, trappen op en neer, vaak verschillende hoogtes en nergens leuningen, af en toe ook maar een klein muurke langs de zijkant. Dus toch wel voorzichtig zijn, want de afgronden zijn serieus diep. Maar het was oprecht de moeite. Jammer dat er wat mist was en ook dat de bomen nog in wintermodus waren, maar tof tof tof....

Smog in Beijing - no school, no office

Echt gezond is het hier niet, al 2 dagen lichte smog gehad. Het gebeurt zelfs dat bij zware pollutie de kinderen niet naar school moeten en dat zelfs de burelen gesloten zijn.

Chinezen prijzen je van alles aan

Japan, een inventief volk maar absoluut niet commercieel. Daar hebben ze ons nooit lastig gevallen om iets te kopen of iets extra te doen. Maar die Chinezen, niet te doen! Onze gids wil ons absoluut naar een Kong Fu wedstrijd sturen. We tonen niet teveel interesse. Dan maar een tea ceremonie proberen. Of tijdens de lunch ons extra Peking Duck proberen op te solferen. Als dat allemaal niet lukt probeert ze nog een keer met parels. Ze had pech met ons. We hebben dat tekort aan haar inkomen dan maar ruim gecompenseerd met een mooie fooi.

Wild autorijden

Beijing heeft 6 ringwegen (cirkles), waarvan de eerste al niet meer bestaat en een behoorlijk druk verkeer. Het zijn dan ook nog zeer wilde bestuurders, zo ook de chauffeur van ons minibusje. Paul is continu gefixeerd op het verkeer en de manier waarop hij zich tussen de andere auto’s slingert aan een toch hoge snelheid. Hij kan het uiteindelijk niet laten om een opmerking te maken, met als resultaat dat onze chauffeur toch zijn rijstijl heeft aangepast.

Bird’s Nest van Ai Wei Wei

Luc en ik zijn grote fans van de Chinese kunstenaar Ai Wei Wei.

Maar hij is hier niet al te graag gezien!!! Is zacht uitgedrukt.

Voor de Olympische Spelen hier had hij wel het mooie “Vogelnest” ontworpen.

Ik vroeg de gids of we het konden bezoeken, maar nauwelijks een reactie.....”far away from here”!

Terug in het hotel beseft Luc dat we er eigenlijk scheerlings zijn voorbij gereden. Raar!

Chinese toiletten

Om af te sluiten heel graag een woordje over de Chinese toiletten. Dat is andere koek. Ten 1ste zijn het overal Franse toiletten, behalve 1 toilet voor de gehandicapten. Geen WC papier. De deur kan bijna nooit op slot. De details over het vuilbakje wil ik jullie besparen, ook de geur. Een keer deed ik de deur open en zat er een oud Chinees vrouwke gehurkt. Nooit was ik zo vaak “disabled”!

Veel restaurants en huizen hebben zelf geen eigen toilet, ook niet in ons restaurant vanmiddag. Dus trokken we, met onze WC rol onder de arm, 150 meter verder de straat op voor een publiek toilet.

Wel, dan heb ik telkens met heimwee terug gedacht aan die ongelooflijk nette toiletten in Japan. Sommige hebben zoveel knopjes dat ge haast ingenieur moet zijn om te weten waar de muziek of de verwarming staat. Doorspoelen is ook even zoeken, maar het zijn fantastische toiletten. Waarmee ook weer eens bewezen is dat de Chinezen niet kopiëren van de Japanners. Ze lusten ze rauw.

Internet

De wifi in het hotel is snel, vandaar dat jullie vlug verslag en foto’s krijgen van onze uitstappen. Dit compenseert het gebrek aan toegang tot Facebook, Messenger, Instagram en het niet kunnen verzenden van E-mails. De stoute Chinezen omzeilen dat door gebruik te maken van VPN. Blijkbaar kan je dan doen alsof je op een andere locatie zit (bijvoorbeeld Londen). Onze kleinkinderen zullen ons dat wel uitleggen als we thuis komen. Google werkt ook niet, je moet iets opzoeken via Bing.

Tot in Shanghai!

1. Kaat:
    18 maart 2019
    Sorry de toeroperator kan aan het lauwe eten niets doen maar ik zal het proberen fixen, schrijf aub nog geen slechte TripAdvisor review :-)
  2. T.Raymonde:
    18 maart 2019
    Alhoewel China voor mijn volgend leven is,was het toch prettig OOK la petitie histoire de l'histoire ( zoals toiletten en lauw eten! )zo pittig beschreven door Hilde te kunnen genieten ....ik waardeer dag na dag jullie moed en begin me stilaan aftevragen of jullie nog naar huis komen ?? Of zingen jullie ook daar het liedje :"we gaan nog niet naar huis ? ...."
  3. Vanden Bossche Andre:
    18 maart 2019
    Weerom echt genietbare verhalen en belevenissen die je soms beter niet beleeft...maar als je zo ver en zo lang onderweg bent dan hoort dat er bijna vanzelfsprekend bij. Opgelet als je nog naar de WC moet gaan met zulke Franse toiletten, steek dan je prortefeuille niet in je achterzak. Een vriend van ons heeft zo zijn portefeuille op een franse autoweg moeten uit de .....vissen. Nog veel plezier in Sina.
  4. Karine en jos:
    18 maart 2019
    heb het gevoel dat Japan- China stilletjesaan aan het uitdraaien is op een draw stand
  5. Marc:
    19 maart 2019
    De Chinese mannen zetten zich op hun hurken terwijl ze gsm-en; is voor hen heel relax! En dus waarom contact zoeken met een vieze wc bril als het ook relax kan!
  6. Helene Burke:
    20 maart 2019
    Wij genieten van al jullie boeiende verhalen. Eens jullie terug thuis zijn, zullen we jullie regelmatige mails met veel informatie heel hard missen !
  7. De Saedeleer William:
    20 maart 2019
    Na het beëindigen van een leer/leesstukje kijk ik al uit naar het volgende. Echt meegenieten en bijleren.