Caraïben Barbados (deel 1)

20 januari 2019

In de Caraïben, nog steeds in de Atlantische Oceaan, strijken we neer op Barbados en 2 dagen later in Aruba.

De Caraïben, een droombestemming of het nu de Antillen, de Kleine, de Nederlandse, de Bovenwindse of of .... zijn, noem maar op zijn, het is hier vooral genieten van zee, strand en zon.

Beide eilanden hebben een heerlijk tropisch klimaat, ongeveer 27° tot 29°C, mooie stranden en hopelijk toch nog wat koraalriffen (maar daar spreken ze nergens over). Het regenseizoen is net gedaan, waardoor we nog profiteren van een groenere natuur. Gelukkig geen orkaan gehad!

Mijn toeristische achtergrond blijft me achtervolgen en overal waar ik kom, kan ik het niet nalaten om ........ helaas, wat info te verzamelen. Er bestaat op Aruba zelfs een universitaire afdeling “Faculty of Hospitality and Tourism Management Studies”.

BARBADOS met hoofdstad Bridgetown. ENGELSE invloed.

Behoort tot de Bovenwindse Eilanden van de Kleine Antillen. Een van de populairste eilanden van   de West Indies zoals ze de eilanden hier noemen, historisch ook het meest Britse, vandaar ook de naam Little England. Hun bebaarde vijgenboom, waarvan de naam Barbados komt, hebben we niet gezien. De vliegende vis en de pelikaan zijn nog steeds 2 belangrijke symbolen, maar in ‘t echt ook nog niet gezien.

Niet alleen bekend van hun prachtige stranden maar ook van hun nationale passie Cricket met een heel bekende cricketspeler ... (naam vergeten).

Columbus is hier destijds in de West Indies 4 keer neergestreken met zijn Santa Maria bijgestaan door 2 tot 17 andere schepen. De Portugezen kwamen hier langs op hun weg naar Brazilië, nadien kwam het eiland Barbados in handen van de Engelsen. Tot 1961 bleef het een Britse kolonie, dan kregen ze uiteindelijk zelfbestuur en in november 1966 werden ze onafhankelijk, maar nog steeds lid van de Commonwealth. Sinds 2018 is Mia Mottley, de 1ste vrouwelijke premier van het land.

Maar vooraleer de slaven zelfbestuur kregen, was er in 1816 een zeer zware slavenopstand met Bussa als aanvoerder waardoor in 1838 de slavernij toch definitief werd afgeschaft. Bussa blijft hun nationale held en is afgebeeld als een primitieve ruwe man met aan elk hand ketens. Spreekt tot de verbeelding!

De meerderheid  van de bevolking stamt af van de slaven die destijds geïmporteerd werden.

Veel vroeger, nog vóór 1492, werd het eiland bewoond door “Amerindians” of de Arowakken die hier zeer vreedzaam samen leefden, doch zijn uitgestorven door Europese ziektes en de zware werkomstandigheden die ze nadien als de slaven moesten verrichten.

Het niveau van het onderwijs op Barbados is hoog. Goede scholing wordt belangrijk gevonden door de bevolking. Gedaan met het werken op de suikerriet plantages. Ze nemen eigen initiatieven en het schijnt hun te lukken ook.

De belangrijkste bronnen van inkomsten zijn in 1ste instantie het toerisme, de raffinage van suikerriet, rum (de beste die er bestaat, zeggen ze), melasse en textiel.

Wat doen wij op Barbados?

Oorspronkelijk dachten we nIets, helemaal niets, te doen, gewoon wandelen naar de  Boatyard Beach, een bar die Paul en Kaat vroeger al eens onveilig hebben gemaakt. Luc en ik willen toch het stadje Bridgetown verkennen. Maar eerlijk gezegd, een beetje ontgoochelend. Hier liggen 5 cruiseschepen aangemeerd, waarvan de onze slechts een dwergje is. Dus massaal veel blanke toeristen vermengd met de vriendelijke zwarte inheemse bevolking. En de geschiedenis van de ontdekkingen en vooral die van de slavernij, boeien me meer dan het stadje Bridgetown zelf.

ARUBA met hoofdstad Oranjestad met, hoe kan het ook, NEDERLANDSE invloed.

Zie Caraïben Aruba deel 2

1. T.Raymonde:
    20 januari 2019
    Tweede deel ,Aruba nog niet gevonden. Tenzij het enkel uit foto's bestaat . Daar gaf ik commentaar op ...
  2. Vanden Bossche Andre:
    21 januari 2019
    zowaar een echte geschiedenisles , daardoor zit ik hier met de wereldbol naast mijn laptop, het ging ook over die lekkere rhum , die lust ik ook wel zo af en toe . wat de zon zoal doet met een mens ,dat is er aan te zien op de foto's , allemaal blije gezichten !
    je sprak van een schipje , een dwergje ? met hoeveel man zijn jullie
    daarop?
    behouden vaart !!!