Japan en zijn eigenaardigheden

14 maart 2019 - Kagoshima, Japan

Tea ceremonies

Japan heeft het theedrinken geleerd van China, maar als het in China een meer technische vaardigheid is, die tot 3 uur kan duren, is het in Japan meer een filosofie en gelinkt aan het Boeddhisme, die volgende 4 waarden hanteert: “harmony, respect, purity en tranquility”.

De Japanse thee ceremonie is gebaseerd op Wabi-sabi, eenvoudig, nederig, imperfect en dus een heel ander concept dan in China.

Dat theedrinken ook politiek een invloed kan hebben horen we in het verhaal van Hideyoshi ? de Samoerai man die eerst met de bekende teamaster Sen no Rikyu nauw samenwerkte maar hem nadien de dood injoeg omdat ze duidelijk van mening verschilden. De Samoerai wou gouden theehuizen en de teamaster zag alles vrij eenvoudig. Dus elimineert de sterkste de zwakste!

Samoerai

Krijgers met een zeer grote macht destijds, die zelfs groter was dan die van de keizer.

In de Samoerai society vochten ze in meerdere “civil wars” en ook daar waren ze oppermachtig.

Nadien zijn ze vaak goeie zakenmensen geworden, ook de stichter van Mitsubishi was een Samoerai.

In Kagochima bezoeken we “Chiran Samurai Houses and Gardens”, een 10-tal Samoerai huisjes.

ISO kwaliteitscontrole

Net zoals bij Socomer en Sarel hebben velen bij ons jaren gestreefd naar het begeerde ISO certificaat. Oorzaak hiervan zijn de Japanners die met hun bekende autoindustrie gestart zijn met deze kwaliteitscontrole.

Hun geloofsbeleving: Shinto en Boeddhisme

Shinto belief

Heel vaak heeft deze geloofsbelevenis te maken met heilige bergen, rivieren, rotsen ... waar ze naar opkijken en erg ophemelen.

Nog niet zo lang geleden beschouwden de Japanners hun keizer ook als een Shinto goddelijk iemand, maar gelukkig is hij menselijker geworden na de oorlog.

Er zijn ongeveer 80.000 “Shinto Shrines” in Japan waar ze komen bidden en bijstand vragen in hun leven maar is ook vaak geassocieerd met de geesten van hun overleden voorouders.

80% tot 90% van de Japanners bezoeken zeer regelmatig Shinto Shrines.

Shugendo Buddhism

Een vorm van Boeddhisme die de monniken, Yamabushi, tot erg onmenselijke dingen drijft, zoals in de vrieskou leven, onder ijskoude watervallen verblijven, onmogelijke bergen beklimmen .....

Ze zijn gekleed in wit, oranje en zwart en dragen een conische hoed.

Shingon Buddhism

Opgericht door Kukai, ook in de 8ste eeuw zoals vorige geloofsbelevingen.

Heilige berg Fuji

Hun belangrijkste, hoogste en ook heiligste berg, opnieuw een vulkaan die slapend was, maar met de 4 tectonische platen in zijn buurt, weer van zich laat horen en dus sinds december 2002 terug als actief geklasseerd is.

Een mystieke berg, symbool voor Japan, 5 maand bedekt met sneeuw, sinds 2013 Unesco werelderfgoed. En die hebben we niet gezien. Oh zo jammer. Nochtans vanuit Tokyo hadden we een kans maar geen tijd om de TV toren te beklimmen.

Kimono’s

Op veel van onze foto’s aan de Boeddhistische Asusaka tempel zien we meisjes in kimono’s met hun aangepaste Japanse teenslippers letterlijk sleffen maar dit is niet de echte werkelijkheid, want in de lange straat vóór de tempel kan je een kimono huren voor 1 dag en dat is de reden waarom zoveel Japanse meisjes hier paraderen.Vermoedelijk hebben ze zelf geen kimono.

Onze gids had, zoals toch nog veel vrouwen in Japan, een echte eigen kimono, die ze draagt bij speciale gelegenheden en ook als haar kinderen 3, 5 en 7 jaar werden. Voor haar dochter die 20 jaar was geworden en daarmee de volwassenheid had bereikt heeft ze al een kimono gekocht voor 4.000 dollar. Het duurt een half uur voordat je klaar bent met het aantrekken van de kimono.

Vervoer

Hun vervoer is goed geregeld, veel autostrades, goeie metro’s, geweldige treinen zoals de “Maglev” trein die op magneten en tot 430km/per uur rijdt en de “Bullet” trein, die zowel in China als in Japan rijdt en die wij in China gaan nemen.

Aangezien wonen in Tokyo niet evident is (kleine appartementen van ong. 70 vierkante meter en daarbij nog extreem duur) komen veel mensen hier werken met de trein. Die treinen zijn dan zo overvol dat ze speciaal “push people” hebben om de mensen letterlijk in de trein te duwen.

Olympische spelen in 2020 in Tokyo

Ze zijn al bijna klaar met alles, alleen hebben ze nog niet genoeg slaapgelegenheid. Dus nu volop hotels aan het verbouwen.

Kruispunten voor voetgangers

Wat we in Auckland in “mini uitgave” zagen is in Tokyo heel gewoon. Als de verkeerslichten rood zijn voor alle auto’s en groen voor alle voetgangers kunnen, op het grootste kruispunt in Tokyo, tot 5.000 mensen tezamen het kruispunt oversteken. Eddy Wally zou zeker gezegd hebben   “Geweldig” want “ik was in Sina”.

Mondmaskers

Enorm veel mensen dragen, meestal een wit, maar soms ook een zwart, mondmasker. Onze gids beweerde dat het een bescherming is tegen pollen, veroorzaakt door de vele cederbomen. Luc betwijfelt dat verhaal en denkt dat vervuiling van auto’s en vooral vrachtwagens de oorzaak is. Het blijft een apart volkje die Japanners!

Walvissen

Neen, wij hebben er nog geen gezien ....

Maar ik weet niet of het nieuws van de aanvaring van een ferryboot met een walvis in Japan het nieuws in België heeft gehaald. Op BBC hebben ze het wel getoond.

Geslotenheid

Tot midden van de 19de eeuw leefde Japan volledig geïsoleerd en was het zelfs verboden om naar Westerse en andere landen te gaan. Druk vanuit Amerika heeft ervoor gezorgd dat Japan meerdere havens zou openstellen, hetgeen het kleine vissershaventje Yokohama als 1ste heeft gedaan. Het resultaat was dat nieuwe culturen, informatie en technologie binnen sijpelde in Yokohama en het uiteindelijk een zeer welvarende, moderne Westerse stad is geworden, en nu is het hun grootste haven en 2de grootste stad in Japan.

Japanse technologieën

Op onze bus hoorde je regelmatig een stem die instructies gaf aan de chauffeur en inderdaad in Japan spreken auto’s, bussen, wasmachines en nog zoveel meer apparaten om bij voorbeeld te vertellen dat je was klaar is.

Besluit

Een relatief klein land, zeker naast zijn grote buur China.

Een 6.000 kleine eilanden, waarvan er 4 groot en meer belangrijk zijn.

130 miljoen inwoners waarvan er 13 miljoen in de agglomeratie Tokyo wonen.

Japan heeft 47 prefecturen, te vergelijken met provincies of met staten in de VS. Zo is er dus eigenlijk geen stad Tokyo maar wel de prefectuur Tokyo.

Veilig land, zeer net land (kan qua proper zijn misschien wel tippen aan Singapore), een goed georganiseerd land, een land dat toch zijn tradities is blijven koesteren ondanks al hun technologische innovaties.

Ik denk dat Japan zeer zeker interessant is om te bezoeken, ook al waren wij wat ontgoocheld over Tokyo zelf.

Amazing Japan !!!

Nota voor Nanou

Nanou, een bijzonder goeie humaniora vriendin, heeft vele jaren in Japan gewoond en gewerkt. Alle extra’s of opmerkingen of fouten of of of ... laat maar komen Nanou.

1. T.Raymonde:
    14 maart 2019
    Het is alsof jullie nu alles weten over Japan en getoetst aan de realiteit... en wij ook al een beetje . Merci !
  2. Liliane:
    14 maart 2019
    Alweer veel bijgeleerd, het houdt niet op!
    Hebben jullie er al aan gedacht om jullie op te geven als reisbegeleiders bij Davidsfonds wereldreizen?
  3. Nanou:
    Hi Hilde en Luc,

Hadden jullie meer tijd in Tokyo gehad zou het jullie meer bevalt hebben, er zijn heel verschillende wijken, Shinjuku o.a met de vele heel hoge skyscrapers. Ik vind dat er daar meer "bedenking" qua urbanisatie is dan bvb hier !!! By the way, het Asakusa kwartier in Tokyo is ook waar de Yakuza hun kwartier hebben.
    Nog veel plezier en ontdekkingen.
  4. André:
    14 maart 2019
    Oef...wij volgen jullie belevenissen Hilde zoals je die beschrijft, soms met ingehouden adem, spannend, soms ontgoochelend...samen met jullie op Japanse grond. Zo dat weten wij weer over dit land en zijn volk. Dank voor uw verslag. Uw huis en zonnepanelen hebben de laatste stormwinden goed doorstaan, nog geheel OK. groetjes
    van ons twee.
  5. Marc:
    15 maart 2019
    Ik deel volledig wat Liliane en Paul schrijven: veel bijgeleerd en tijd dat jullie reisbegeleiders worden, viertalig, niemand laten voorsteken, chocolademousse als extra dessert etc.