MARKIEZEN MET JACQUES BREL IN DE HOOFDROL

7 februari 2019 - Wassenaar, Nederland

We naderen de Markiezen in Frans-Polynesië, alweer een nieuwe eilandengroep van 118 eilanden, waarvan er maar 67 bewoond zijn.

Mijn verwachtingen zijn immens groot, exotische eilanden temidden een grote oceaan!

Ons romantisch beeld wordt gedurende de nacht van 3 op 4 februari volledig verstoord, maar daar schrijven we een apart verhaal over. Tè hevige storm? Piraten? Rescue?

Jacques Brel

Het is niet voor niets dat Paul Gauguin als eerste en jaren later Jacques Brel zich hier hebben gevestigd op het eiland Hiva Oa. Beide kunstenaars liggen trouwens op Hiva Oa naast elkaar begraven. Heel graag had ik hun graf bezocht maar het is praktisch niet te doen. Ik groet ze dan wel ergens in het voorbij varen!

Om toch een ode aan Jacques Brel, onze beroemdste chansonnier van de 20 ste eeuw, te brengen citeer ik een tekst uit het boek van Johan Anthierens over Jacques Brel met eerst een getuigenis van een historicus over de evolutie van die paradijselijke eilanden : “.... een getuigenis uit 1891 van de Amerikaanse historicus Henry Adams: “Duizend jaar geleden zetten hier mensen voet aan wal en installeerden een van de meest volmaakte samenlevingen ooit, gebaseerd op een totale afwezigheid van zondebesef en schuldgevoel. Maar na 1000 jaar van paradijselijke losbandigheid arriveren de Europeanen die het schaamrood invoeren, de libertijnse gezangen doen verstommen, de suggestieve dansen doen ophouden en de erotische rituelen verbieden. Vandaag de dag zijn Polynesische dansen een slap aftreksel van het vroegere vertoon. De huidige “vahinés” (danseressen) draperen een bloemenkrans rond hun schouders, schermen met een stroschort hun taille af en overkappen hun borsten met halve kokosnoten”.

In diezelfde gedachtengang schrijft Brel het liedje “Les Singes” en ik citeer opnieuw Anthierens :

“In 1961 registreert Brel in “Les singes” de uitzaaiingen van een opgelegd beschavingspatroon:

Avant eux l’homme était un prince

La femme une princesse, l’amour une province

Mais ils sont arrivés, le prince est un mendiant

La province se meurt, la princesse se vend

Car ils ont inventé l’amour qui est un péché

L’amour qui est une affaire, le marché aux pucelles

Le droit de courte-cuisse et les mères maquerelles

Et c’est depuis lors qu’ils sont civilisés

Les singes, les singes, les singes de mon quartier

Jaja ... wat moeten we daarvan denken?

Hebben we effectief iets gemist, iets verloren laten gaan?

Andere bronnen geven wel een ander beeld van “warriors” en kannibalen.

Of kunnen we ons toch scharen achter deze 2 kritische geesten?

Toch nog even Johan Anthierens aan het woord met wat uitleg over “les Singes”.

“Voordat de fraters van fatsoenregels en de klaroenblazers van een gedragscode zich ermee bemoeiden, was de man een prins, de vrouw een prinses en de liefde een golvende provincie. Maar sinds zij de baas spelen, is de man een bedelman, de vrouw koopwaar en de liefde een woestenij. Want zij bedachten de liefde die zonde is en de liefde als pasmunt. Leuke meiden moeten zich bij rentmeesters neerleggen. De mens is in het gareel gedwongen, de beschaving heeft het pleit gewonnen”.

1. Marc:
    7 februari 2019
    wat een cliffhanger. Niet de cliffs van Acapulco, maar wat is daar gebeurd tijdens de nacht? Ijskreem te plat opgediend? Muggen? Bedelaars op zee? Spannend, spannend. Maar jullie leven toch nog, oef
  2. Piens Linda:
    7 februari 2019
    Dag dobberende menskes, wat een spannende belevenis, ben eigenlijk héél erg opgelucht jullie terug te kunnen lezen, nu weet ik waardoor de achterstand komt, knap beschreven, had graag een fotoke gezien van Hilde als kapster en luc als slachtoffer..Luc geef eens een dikke bees aan men geliefde vriendin als je wilt! Thx hé verder wens ik jullie een aangename en rustige reis toe en intens genot van alles om jullie heen
  3. André:
    8 februari 2019
    Les singes is ondermeer ook voor Congo van toepassing ten tijde dat Vlaanderen zijn zonen en dochters uitzond, en met vele tientallen, en met de fameuze Congoboten. Zo maken jullie dan toch allerlei culture evenementen mee naast fijne zeereizen van het ene continent naar het andere. Nog een veilige vaart.
  4. Régine:
    11 februari 2019
    dank nog voor interessante weetje over Jacques Brel, wat een artiest !
    ook mooie foto's .....Acapulco doet mij o.m. denken aan ontspannende film met Elvis Presley enige jaren terug al....
    goede reis verder