Oceanen

12 maart 2019 - Sumida, Japan

Wij varen voorbij Macronesië, de Marshall eilanden, de Mariana eilanden die toebehoren tot Amerika, de Filipijnen maar vooral, wij varen door de meer dan 9.000 meter diepe kloof “Mariana Trench”, het diepste punt van de oceaan waar wij met ons schip doorvaren. Maar het allerdiepste, tot hiertoe gekend, is een diepte van bijna 11.000 meter. Denk even de Mount Everest in de oceaan en dan zit je nog 2 km onder de zeespiegel.

Toen we voorbij de breedtegraad van ongeveer 10 NB kwamen, voelden wij ons verbonden met onze scoutsvrienden Martine en Wilfried die op dat ogenblik in Sri Lanka verbleven, maar ook met onze kleindochter Myrthe die daar meewerkt aan een vrijwilligersproject om kleine schildpadjes te redden.

Wij, als toeristjes op een cruiseschip, zijn soms wat moe gekeken op die immense oceanen, maar dat is niet het geval voor grootmachten als China, de VS, Australië en misschien nog anderen, want die bekijken die kostbare oceanen wel met andere ogen.

Vanmorgen was er een lezing over de oceanen, maar Luc en ik kwamen een groot stuk tè laat omdat we onze dagelijkse ochtendquiz met Paul en Kaat niet wilden missen. Dus niet de volledige uitleg gehoord, maar net zoals Marc aanvoelde wat zijn Amerikaanse journalist zou zeggen “dat de acties die Australië onderneemt om het Great Barrier Reef te redden een druppel op een hete plaat zijn” durven wij met bijna 100% zekerheid beweren dat in de diepe oceanen weer alles start met tectonische platen. We kennen Louise inmiddels al een beetje.

We hebben nog wel gehoord van de vele vulkanen onder water, van de langste bergketen ter wereld in de Atlantische Oceaan en van de immens, soms ook nog ongekende, rijkdom die er onder water zit, zoals dure kostbare mineralen, bij voorbeeld cobalt op de rugheuvels van die onderwatervulkanen. Op de bodem van die oceanen liggen ook massaal veel parels, zo groot als patatjes en miljoenen jaren oud. Ze zijn gegroeid net zoals de ons gekende oesterparels. Als ze die openmaken zit er een schat aan stoffen/mineralen in die gebruikt worden in al onze moderne technologieën.

Black Smokers

Zijn grijze dampen/liquids die uit de vulkanen komen.

Hebben een gemiddelde temperatuur van 400° Celsius, zelfs eentje gemeten van 464° C.

De White Smokers

Hebben maar een temperatuur tot 100° C.

Het zijn ook deze uitbarstingen of Smokers die zoveel mineralen uitstoten.

Er is dus enorm veel kostbaar materiaal (valuable stuff) te vinden in de oceanen. De REE’s, Rare Earth Elements, kostbare, zeldzame grondstoffen. Op land zijn ze voor 95% al in handen van China. Dat er nu ook gejaagd wordt op de REE’s in de oceanen was te verwachten.

En eigenlijk van wie zijn deze rijke oceanen? Het zijn “open oceans”, dus eigenlijk van iedereen en van niemand. De territoriale wateren liggen tot 200 miles rond de landgrenzen. Kleine eilanden zijn dus relatief in het voordeel.

Daarom worden er organisaties opgericht om eventuele wetgeving te creëren, zoals

UNCLOSS en EEZ, Exclusive Economic Zones, maar het is moeilijk te bepalen en soms zijn er   overlappingen. Louise heeft haar studenten opdracht gegeven om die zones in kaart te brengen.

Luc denkt dat dat de reden is waarom Australië recent zo’n grote bestelling onderzeeërs heeft geplaatst in Frankrijk, al zijn de VS en China hen al dik wat stappen voor. Ja, ‘t is ook hier blijkbaar voor de rappen!

1. Martine en Wilfried:
    12 maart 2019
    Jullie leren dus niet enkel over landen en volkeren, maar ook over geologie, mineralogie, geofysica, oceanografie en wat nog allemaal. Wij zullen ongetwijfeld diep respect koesteren voor jullie universele kennis.
    Wij hebben zelf 3 dagen oude schildpadjes uitgezet op een strand in Sri Lanka maar Myrthe hebben wij waarschijnlijk niet gezien. Geniet nog van de laatste weken!
  2. Marc:
    12 maart 2019
    ik zou me toch veel veiliger voelen als ik vaar boven laat me zeggen 5 km dan boven 11 km. Of is dat zelfbedrog?
    Nu donderdag ga ik naar een lezing in Koksijde. Iets over klimaat, het schijnt dat door al die vleeseters wij het boeltje verknoeien. Ik zal eens de Burgemeester van Middelkerke meebrengen die weet daar alles van
  3. T.Raymonde:
    12 maart 2019
    Top,top wat jullie meemaken!gretig om het vlug te lezen..en helaas door leeftijd vlug te vergeten ! Toevallig ook foto's van Jullie kleindochter gezien . Ook zij ziet er stralend uit !
  4. Liliane:
    12 maart 2019
    Niet alleen hun universele aardrijkskundige kennis, Martine & Wilfried, maar ook hun kennis van het Engels. Als we ooit deelnemen aan een quiz, dan nemen we ze zeker op in ons team. Succes verzekerd!
  5. Nanou:
    12 maart 2019
    Zo veel te ontdekken tijdens zo'n "korte" tijd, jullie boffen (is dit het juiste woord?) wel.
    Japan, tja... wel heel speciaal voor mij, ik moet er absoluut terug naar toe!
    Hartelijke groetjes vanuit winderig België.
  6. Régine:
    13 maart 2019
    Hartelijk dank Luc en Hilde.
    Via jullie graven we steeds verder in de interessante kennis over jullie gevarieerde én boeiende reis.
    Geniet van alles !!
    grtjes van aan 't zeetje