Onze tocht door de pacifische ring of fire

6 maart 2019 - Charlotte, North Carolina, Verenigde Staten

De “Ring of Fire” in de vorm van een hoefijzer rechts startend in San Francisco, van Noord-Amerika verder daalt naar Zuid-Amerika, zich naar links begeeft, een beetje dezelfde route die wij hebben gevolgd, dan Nieuw-Zeeland, Papoea-Nieuw-Guinea, Japan.

Altijd heeft het te maken met tectonische platen die bewegen, onder en boven elkaar schuiven, soms heel rare kronkels maken zoals tussen het Noorder- en Zuidereiland in Nieuw-Zeeland. De meeste platen verschuiven gemiddeld 2 cm per jaar maar in New Britain, het eiland in PNG Papoea-Nieuw-Guinea, waar wij waren is er een verschuiving van 9 tot 12 cm per jaar, hetgeen enorm is. Vandaar al die actieve vulkanen in PNG, niet alleen op het land ook in zee. Een vulkaan die uitbarst in zee heeft verschuivingen en tsunami’s tot gevolg.

Op het eiland New Britain in PNG, waar wij op bezoek waren, komen 5 verschillende platen tezamen, waaronder de Solomon Plate en de Bismarck Plate een grote rol spelen. 3/4 Van de vulkanen en 80% van ‘s werelds zwaarste aardbevingen bevinden zich in dit Pacifistische gedeelte van de Ring of Fire. Het is hier dus de meest actieve, destructieve plaats in de wereld. Deze vulkanen hier hebben ook “flank eruptions”. Ze spelen dus vals en vallen langs alle kanten tegelijk aan! Regelmatig barsten ze zelfs met 2 vulkanen tegelijk uit. Tot 3 jaar toe blijven ze asse spuwen, waardoor er veel longkanker en ademhalingsproblemen zijn. Kunt ge u voorstellen lagen asse van 3 tot 5 meter hoog, nadien wel erg vruchtbare grond. Het is ook daarom dat de Maya’s in Guatemala en ook andere volkeren altijd terugkeren naar hun vruchtbare akkers op de helling of aan de voet van de vulkaan.

De uitbarsting van de Ulawun vulkaan hier had 2% “SO2 emissions” in de atmosfeer gejaagd. En wij durven nog nauwelijks ons houtstoveke aansteken!

Ergens was ik toch een beetje opgelucht dat we in dit woelig gedeelte veilig zijn weggeraakt.

Maar wat me ook had gerust gesteld was dat Louise haar collega/seismoloog toch telefonisch had geraadpleegd de dag voor we hier aankwamen. Aan onze gids in Rabaul, een moederke van 5 kinderen met een man die niet werkt (sorry maar wel een constante bij de zwarte bevolking), vroeg ik hoe ze verwittigd werden als er een uitbarsting op komst was. Ze voelen dat, de aarde begint te beven een paar dagen op voorhand en het rommelt onder hun voeten. En dan zijn ze zeer vlug weg!

Toch waren de gegevens op 5/3 in het “Volcanology Observatory” in Rabaul niet zo positief, er was een hogere zwavel concentratie gemeten. Ook was de spanning in de aardkorst 1000 ipv de normale 300 waarde.

Dus PNG be prepared!

1. Marc:
    6 maart 2019
    oef, oef oef, jullie zijn daar weg. Ik zal nooit meer naar Johny cash kunnen luisteren op de gewone wijze
    I fell into into the burning ring of fire
    I fell down down down down into the deepest fire
    And it burns burns burns burns the ring of fire the ring of fire
    The ring of fire
  2. T.Raymonde:
    6 maart 2019
    Van zover zeg ik ook: oef,oef oef maar niet voor Johny Cash😉
  3. Lut luma lilom mia:
    Hey zusje lief,
    Sara heeft een schatje erbij.
    een schoneke, een slimmeke, een wonderkind zou ons Vake zeggen.
    2,5 weekjes tevroeg maar alles dik in orde.
    Super happy alle 4 en wij natuurlijk ook! dinsdagnacht geboren en sara is al thuis van gisterennamiddag.
    geen schoon doktoors!!!
    lieve smakjes
  4. Martine Poppe:
    7 maart 2019
    Via deze ongewone weg een dikke proficiat aan oma Luma :-)
    Hilde en Luc, super jullie verhalen!
    Het is mijn ontspanningslectuur tijdens de luttele vrije momenten op onze rondreis in Sri-Lanka, zaterdag zullen we weer flink afkoelen! Geniet verder van dit mega avontuur.
    Martine en Wilfried
  5. Régine:
    7 maart 2019
    dank Hilde en Luc voor verder mooi reisverhaal.....late reactie omdat ik op wintersport was....
    lieve knuffel,
    Régine
  6. André:
    9 maart 2019
    maar goed dat jullie die gevaarlijke zone achter de rug hebben ,ik kan me voorstellen wat een opgelucht gevoel
    dat moet geven . achteraf besef je nog meer waar ge aan ontsnapt zijt ! nu nog vooruit kijken naar minder gevaarlijke oorden . Nog veel reisplezier , en wij wachten op de leuke
    verslagen .
    Alle vaste bewoners van Koksijde hebben Donderdag 7 Mrt
    onze goeie oude SEAKING mogen uitwuiven en de gelegenheid gekregen om hem buiten en binnen te bewonderen . Door zijn interventies zijn vele mensenleven
    op zee gered ! het was een bijzondere dag .