De derde maand is gestart

2 maart 2019 - Yorkeys Knob, Australië

“Tempus fugit”, om Bart De Wever eens te citeren,...of was het een andere wijsgeer? We zijn al aan onze derde maand gestart! En wat hebben we al allemaal gezien? Veel, veel, heeeel veel water maar voor de rest op zee niet teveel. Zelfs nog geen enkele plastic fles zien dobberen (die liggen allemaal op de stranden blijkbaar). Het is dan ook eentonig om ‘s morgens 10 km te stappen op het dek zodat we ons niet schuldig hoeven te voelen als we bij de tea time de zoveelste variant van de bread pudding uittesten (scones blijven scones!). Maar we hebben aan land kunnen genieten van de natuur en de steden. Wij hebben veel bijgeleerd in de lezingen en van de gidsen, Hilde kan niet stoppen om deze kennis met jullie te delen.

De dokter aan boord doet nog altijd gouden zaken; de premies voor de reisverzekeringen zullen aangepast worden als je op cruise gaat vermoed ik. Paul heeft een rekening van meer dan 2000 £ aan zijn been voor 3 uurtjes ziekenboeg en 2 zakjes glucosesuiker (?) omdat hij iets gegeten had wat hem niet goed was bekomen! Bevallingen zijn er nog niet gemeld, maar de buiken worden wel dikker en ze eten blijkbaar alsof ze in verwachting zijn van een tweeling...Het aantal levende passagiers is dan weer stabiel gebleven. Wel zijn er in Sydney 250 van boord gegaan (200 Engelsen en 50 Nederlanders) en vervangen door nieuwe passagiers. Meestal Australiërs. Je merkt het verschil tijdens een gala-avond. De “Hyacint Boucquet” stijl is ingeruild voor een paar “Onslows”. En om in de serie te blijven: onze nieuwe tafelgenoot lijkt op “Richard”, en heeft al evenveel te zeggen....

Het is verwonderlijk hoe dikwijls je mensen voor het eerst ontmoet en dat die blijkbaar ook reeds 2 maanden aan boord zijn! Iedereen heeft zo zijn vaste plek. De Duitsers zitten meestal samen en worden luidruchtiger met de dag. De mopjes over de handdoeken die ze ‘s morgens in de strandzetels leggen om hun plaatsje te reserveren is dus harde werkelijkheid. En ze laten die soms uren onbeheerd achter. De boodschap dat dit niet is toegelaten, zodat iedereen kan genieten van faciliteiten van het schip, werd nu speciaal voor hen overal aangeplakt en regelmatig vermeld in de dagelijkse nieuwbrief. Jammer genoeg alleen in het Engels, en ze zijn selectief ééntalig. Alleen het zinnetje “passengers are informed that letter X.. is ready to tender” hebben ze blijkbaar op school geleerd want dan springen ze recht en duwen iedereen opzij om vooraan te staan. Sinds gisteren, toen we moesten aanschuiven om een tenderticket te bemachtigen, ben ik racist geworden. Met veel respect voor de Engelsen en een afschuw voor het volk dat met de pinhelmen op hun hoofd ons dierbaar vaderland twee keer is binnengevallen (toen wel met veel discipline). Vanaf 09:00u zouden de tickets uitgedeeld worden. Om 07:45u (meer dan een uur te vroeg stond ik aan te schuiven want wij hadden een excursie geboekt en de tijd van afspraak was scherp daar we een ferry moesten halen). Ik stond mooi in de rij en was de 4de. Op nummer 2 stond een van die eentaligen, blijkbaar als Führer uitgekozen door zijn volk, want regelmatig kwamen er taalgenoten hun bestelling opgeven, samen met hun kajuitnummer. Maar na een half uur (de rij was inmiddels zo een 15m lang geworden met uitsluitend Engelstaligen) kwamen er nog een paar een babbeltje slaan met hun geliefde leider en stelden zich op rechtover onze rij. Toen om 09:00u de ticketverdeling werd aangevat probeerden die zich onmiddellijk nog voor nummer 3 en 4 (ik) in de rij te wringen. Nummer 3 schoot in een Engelse colère en wees erop dat de rij achteraan aansloot. Nummer 4 wist dat die dommerik dat toch niet verstond en ik heb dan maar, mijn Goethe-diploma waardig, een uitgebreide vertaling gegeven en hem erop gewezen dat wij daar meer dan een uur in de rij hadden gestaan. Ze dropen dan maar af.... maar blijkbaar zijn ze er toch tussen geglipt want in de tenderboot A zat hij rechtover mij. Hij hield zich voor den domme, voor zichzelf dus. Niet goed voor de bloeddruk zo een toestanden. En ik beklaag het mij al dat ik begin juni op reis ga naar Noord Duitsland.

Wij kijken altijd in spanning uit naar jullie reacties en eventuele nieuwsberichtjes. Soms leuk, soms minder leuk. Dat we Frodo, de hond van onze buren, niet meer zullen terugzien hebben we met spijt moeten lezen. Het was te verwachten. Regelmatig stelde Hilde en ik ons de vraag “zou de Frodo nog leven?”. Bij Hilde kroop hij graag op de schoot, waarschijnlijk omdat zij vlugger een koekje met hem deelde dan ik. Het was een lieve en pientere hond, met karakter, en ik ging graag met hem wandelen. Jammer.

Hoe het verder is verlopen op het Great Barrier Reef lees je in een volgende bijdrage.

1. Luc/test:
    2 maart 2019
    Ja Marc, die zeesterren of starfish als delicatesse verkopen, waarom niet! Nu injecteren ze al hun armen (soms tot 20) met een product om ze te doden.
  2. Marc:
    2 maart 2019
    mijn bloed kookt bij het lezen van zo'n verslag
    een jaar Londen, graag opnieuw (ben er net drie dagen geweest) maar een week in Noord-Duitsland.. liever een ander.
    Ik ben voor het eerst sinds lang terug eens een echt non-fictieboek aan het lezen, geen roman. Over het klimaat. Van een top Amerikaans journalist, met een gezonde mentaliteit, geen bomenomhelzer, of bollewollekegrondstof kweker. Ben halverwege en twijfel: ophangen, mij dood eten aan scones, onder een trein, of... met Duitsers op cruise. Ik voel mij niet schuldig, wel mede-verantwoordelijk en dus de hel kies ik niet, het laatste sluit ik uit. Zijn eerste twee zinnen: het is erger dan je denkt. Veel erger. Heb net het hoofdstuk gelezen over oceanen, plastics (ze zitten waarschijnlijk al in de bread pudding) en The Great Barrier Reef. Jullie zullen een van de laatsten zijn die nog iets zullen zien. Hij is wel niet goed geïnformeerd, want hij schrijft niets over alle inspanningen van de Australiërs (Onslows - ik kon volgen, gelukkig geen voorbeelden uit Downtown Abbey), maar ik weet wat hij zou schrijven: mooi zo, de druppel op de hete plaat is al wat groter, het sissen duurt nu wat langer. Jongens en meisjes, laten we de jeugd steunen, want het is ...onvoorstelbaar erg.

Genoeg pessimisme, jullie zijn met vakantie. En ik heb goed nieuws, want ik merk enige heimwee naar huis (Will Tura): ik heb in Londen cadeautjes voor jullie gekocht. Een boek voor Hilde als souvenir van jullie reis, voor Luc de traditional uit Waitrose, vier stuks, maar vooral een kleine kalender voor 2019 (voor alle reizen aan te duiden), met reproducties van zowat de beste schilder ter wereld geweest, voornaam: nomen est omen (vertaling: zie De Wever), en het is niet voor Hilde, dus niet Chagall. En, beste Luc er is nog een andere reden waarom ik reken op een snelle en behouden terugkomst. Maar dat is voor later, per mail, met foto's van de 'cujus' (vertaling: zie de seance om de geest van Meter van Essene op te roepen)
  3. Luc/test:
    2 maart 2019
    Eerlijk gezegd ben ik ook wat pessimistisch wat het Great Barrier Reef betreft, ondanks alle inspanningen die ze doen.
    En mijn hart bloedde toen we met eigen ogen het grote probleem van de "bleaching" van de koralen zagen
  4. T.Raymonde:
    2 maart 2019
    Meeter van Essene wat moet ik me daar bij voorstellen.... rustig zal het wel niet zijn! En dat is per mail ... trek ik ook mijn besluit. Behoor ik nog tot deze wereld! Niet op zee wel op het land. En dat is momenteel een wereld van verschil ....😏
  5. André:
    2 maart 2019
    Uw reis in juni naar Noord-West Duitsland zal heel wat rustiger verlopen, een kleine groep vrienden, niet te lang en goed georganiseerd. Vandaag kwamen er weer twee reisverslagen binnen. Groetjes...
  6. Piens Linda:
    2 maart 2019
    Hildeke , I miss You, gewoon 't gevoel dat je over de evenaar bent da ist geloof ikke !!! we lopen nu wel elkaars deur nie plat maar men beste vriendin zit wel diep in men hart, doe da goed verder meiske ge krijgt een dikke bees van mij , groetjes aan die lieve luitjes naast jou (je ziet er trouwens stralend dun en jong uit) oe gaat da hier met die emociconskes…...ik zou er wel 1000 opschrijven
  7. Kathelijne janssens:
    5 maart 2019
    Ja, Hilde, je ziet er fantastisch uit op de foto's!