Derde dag in Rio

13 maart 2024 - Copacabana, Brazilië

Ons plan was om vandaag terug naar boven te trekken om DE Christus in volle glorie te zien, maar opnieuw bewolkt. Jammer!  Graag trekken we erop uit met ons 4-tjes zonder de druk van een groep. Precies toch wat asociale neigingen, maar met ons Kaat als gids lukt dit prima.

Dan maar iets anders …

Hier in Rio stad is er een appartementsgebouw uit de jaren ’50 gebouwd door niemand minder als Oscar Niemeyer. Misschien moeten we dat proberen te vinden!

Of een stukje van de “Estrada Real”. Deze weg werd begin 18de E aangelegd om de pas gevonden buit van goud en diamanten van Minas Gerais te vervoeren naar de haven van Rio de Janeiro, vanwaar de buit werd versleept naar Portugal of zelfs direct naar London om de schulden, die Portugal bij Engeland had, af te betalen. Volgens sommige bronnen werd de Britse Industriële revolutie hiermee gefinancierd.

Deze weg was dus zo belangrijk dat het koningshuis er speciaal de zorg voor droeg.

In 1500 raakte een Portugese expeditie uit koers. De bedoeling was om rond Afrika te varen, maar effe de weg kwijt en zo richting Brazilie.

Copacabana

Naast nog 2 andere bekende stranden is Copacabana uiteraard het bekendste strand met inderdaad veel schoon en schaars gekleed volk. Ook de mannen doen stoer met hun bruin gebrande torso.

De zwart-witte mozaïektegels op de stoep van Copacabana zijn ontworpen door kunstenaar Roberto Marx in 1970 om duidelijk te maken dat dit geen gewoon strand is.

Aansluitend op het strand heb je de drukke “Avenida Atlantica”, daarachter de heuvels  en helaas daarachter  tal van sloppenwijken, want er is ontzettend veel armoede in Rio. Niet te geloven hoeveel mensen er gewoon op straat langs de kant slapen.  Toen we met de taxi de luchthaven verlieten was zelfs het 1ste wat we tegenkwamen … een sloppenwijk of een favela!  Zou ik zeer graag bezoeken maar blijkbaar te veel criminaliteit, dus niet op het programma.

1. Alfonsine:
    13 maart 2024
    Lijkt ons leuk dat jullie op eigen houtje kunnen verkennen wat voor jullie interessant is. Dikke 👍 voor de dochter-gids.
    Geen risico’s nemen met die sloppenwijk, we willen jullie graag gezond en wel terugzien
    Groetjes. Pierre en Alfonsine.
  2. Marc:
    13 maart 2024
    Leuk, zo elke dag een verslag
  3. De Saedeleer William:
    13 maart 2024
    Jullie een klein beetje inhouden hoor en geen onnodige risico's nemen. De Luc aan de leiband houden want met al dat schoon en schaars gekleed volk en die mannen die stoer willen doen....dat moet toch een enorm contrast zijn die stranden en dan die sloppenwijken.
    Neem ons maar verder mee op reis.
  4. Christine en Piet:
    14 maart 2024
    Tof dat we alles van hieruit kunnen volgen en meegenieten van jullie avontuur. 👍 voor Kaat! Zo'n gids is onbetaalbaat 😉 Groetjes Christine en Piet

Jouw reactie