Tweede dag in RIO

12 maart 2024 - Copacabana, Brazilië

Voor vandaag stond een uitstap met gids op ons to-do lijstje. De hoogtepunten van Rio: de suikerbroodberg, het voetbalstadium, de kathedraal, de mozaïektrappen en Christus De Verlosser.

Maar het weer was niet zo schitterend vandaag: warm maar licht bewolkt. Nu hebben de suikerbroodberg en de berg waarop Christus de Verlosser staat  één zaak gemeen: de top kan in de wolken zitten. Dikke pech dus, zeker voor de laatste. Je merkt het aan de foto.....we hebben dan ook besloten om morgen een nieuwe poging te wagen want we hadden geen enkel zicht op de omgeving.

Om de suikerbroodberg te bezoeken dienden we 2 kabelliften te nemen. Daarboven hadden we gelukkig gedeeltelijk zicht op de stranden in de omgeving; de weersvoorspellingen hadden ons in de namiddag opklaringen beloofd....maar die zijn hier al even onbetrouwbaar als die van Armand Pien destijds; toen we op weg waren naar Christus de Verlosser kregen we zelfs regen! Nu blijkt de suikerbroodberg niks met suiker te maken hebben, want de hele rots is uit graniet. De naam is gegeven door het feit dat de berg eruit ziet als de suikerkegels die in sommige landen nog wel verkocht worden.

Op hun voetbalstadium zijn ze hier heel fier, zeker op het aantal wereldbekers die ze reeds verzameld hebben. Wij hebben ons niet kenbaar gemaakt als Belg want wij hebben de Brazilianen in de kwartfinale naar huis gespeeld de laatste keer...en wij wilden niet te voet naar huis gaan.

De moderne kathedraal, gebouwd in 1976, door een beroemde (?) architect : Edgar de Oliveira da Fonseca heeft op mij niet bepaald indruk gemaakt. Dat er 20.000 gelovigen binnen kunnen is de enige verdienste. Ik dacht eerst dat het een soort koeltoren was of een imitatie van een Maya piramide. De glasramen binnen zorgen wel voor een aangepaste sfeer.

De mozaïektrappen is het aantrekkingspunt voor de toeristen; je loopt er over de koppen. Het is wel mooi en de vele muurschilderingen, die je overal in Rio terugvindt, maken het wel spectaculair

Het beeld van Christus de Verlosser zullen we morgen aan bod laten komen.....als de zon schijnt!

1. Marc:
    13 maart 2024
    Mijn held Armand Pien beledigen! Vanuit de
    weerhemel zal hij nochtans vandaag jullie zon geven!
  2. De Saedeleer William:
    13 maart 2024
    Christus de Verlosser zal "nattigheid" gevoeld hebben of....Hij zorgde er al direct voor dat jullie zich "thuis" voelden. Dat kan ook he.
    In Belgiëland alles "normaal :
    - Van Hool stopt met productie stadsbussen, honderden jobs sneuvelen;
    - Fraude bij Examencommissie: 23 kandidaten lieten examen door iemand anders maken;
    - Jeroen Piqueur en ex-minister Luc Van den Bossche naar strafrechter in Optima-zaak;
    - Dries Van Langenhove veroordeeld tot een jaar effectieve celstraf .
    Jullie zijn weeral eens op de hoogte.
    Groetjes.
  3. Lut luma lilom mia:
    14 maart 2024
    Grootmoeder, waarom hebt gij zo’n grote…..
  4. Peeters Veerle:
    14 maart 2024