vierde dag in Rio

14 maart 2024 - Copacabana, Brazilië

Ochtendstond heeft goud in de mond; het is nu 6 uur in de ochtend. Waarom zo vroeg actief? DE ZON SCHIJNT !!!! en dus gaan we deze morgen naar Christus de Verlosser vóór dat al die toeristen daar zijn....Gisteren was het dus niet gelukt; de ganse dag licht bewolkt. We hebben dan plan B uitgewerkt: met de metro naar het museum voor moderne kunst in de hoop daar een beeld van Rodin te zien (dat de brand van 1978 zeker wel overleefd had, in tegenstelling met werk van Magritte). Maar weer eens pech: enkel 2 tentoonstellingen waren toegankelijk. Eentje van Braziliaanse kunst en eentje van videokunst. Deze laatste zou beter nog eens stage lopen bij Bill Viola (tentoonstelling die we verleden week in Luik hebben bezocht). Maar daarmee hebben we de metro leren kennen, en die rijdt vlot! Is bovendien zeer goedkoop, zoals ook eten op restaurant of een pintje drinken. Een Stella van 600ml (meer dan een halve liter!) kost op het strand van Copocabana beach amper 2,5 euro. Dit zetten ze op tafel in een thermoshoes in een flesje van 600ml; bij ons nog nooit gezien. Vermoedelijk heeft de vroegere Braziliaanse CEO van In-Bev, Carlos Brito, dit hier ingevoerd om het verbruik te stimuleren en zo zijn bonus zeker te stellen....

Ondertussen is het 10:30u lokale tijd en we zijn terug van onze eerste uitstap vandaag; met Uber een rit van 8km  (tegen de democratische prijs 4 euro) naar het bergtreintje dat ons naar de van wolken verloste Christus bracht.   Onderweg rij je dwars door het regenwoud (het grootste regenwoud in een stad) Met prachtig zicht over de stad en de baai. Het was de moeite om deze uitstap toch te doen.

Bij onze terugkeer was aan het hotel een kleurrijke markt, veel fruit, vis en kip.

1. Marc:
    14 maart 2024
    6 uur in de ochtend? wat doet een mens dan? naar Rothko's op de achtergrond kijken? Drink toch niet te veel ijskoud bier;..
  2. Hilde Peeters:
    14 maart 2024
    Het reuze Christusbeeld op de Corcovado berg is echt wel impressionant!
  3. Piet en Christine:
    14 maart 2024
    Mooie foto's ook op facebook! Precies toch al veel volk bij Christus de Verlosser. Grtjs Christine en Piet
  4. Hilde:
    14 maart 2024
    Deze namiddag de favela’s in Rio bezocht achteraan op een motorbike. Mamma mia …. Heerlijk was dat!
    Het deed me terug denken aan mijn broer Walter die me eens kwam ophalen op mijn werk aan de Avenue Louise in Brussel.
  5. Lut luma lilom mia:
    15 maart 2024
    Man man, vrouw vrouw.
    Wat kriebelt het hier!
    En inderdaad, super reporter.
    Knufjes

Jouw reactie