DE FAVELA

15 maart 2024 - Copacabana, Brazilië

Deze namiddag hebben we een geleid bezoek gebracht aan een favela in Rio, de grootste blijkbaar van Zuid-Amerika. Volgens de overheid wonen er 100.000 mensen, volgens onze gids zijn ze met 200.000! Wij hebben altijd het gevoel gehad (of geleerd?)  dat in een favela voornamelijk drugdealers en gangsters wonen. Maar deze visie hebben we na ons bezoek toch flink moeten bijsturen.

Op uw eentje moet je deze wijk niet bezoeken natuurlijk; je zou er trouwens verdwalen: nooit heb ik zo een wir-war van straatjes en trappen gezien! We hadden het geluk een zeer goede gids te hebben die zelf in de favela woont. We kregen duidelijke instructie waar we wel en niet mochten filmen of foto's nemen.  Een zeer klein percentage van de bevolking zit in die drugbusiness; maar in wezen is het een maatschappij die probeert om zich te verbeteren en zeer sociaal is ingesteld. Ook de overheid levert inspanningen om hun lot te verbeteren.

Maar het bezoek was indrukwekkend: we werden beneden opgewacht door de gids en we werden, achterop zittend op een moto naar boven gereden; niet minder dan 2.000 moto's rijden er daar rond. Fietsen is er uitgesloten want het is daar veel te sterk hellend en kronkelend.  Men was één ding vergeten te vermelden bij het boeken van de uitstap: doe een pamper aan als je de schrik niet zou aankunnen. En het was bijna zo ver. We hadden die mannen al in de stad zien rijden tussen de auto's doorslingerend en toeterend. Maar naar de top van de favela, dat was nog wat anders!  Smalle straten, tegenliggend verkeer en voorbijsteken als ze zelfs niet zien wat achter de bocht kan komen.....en dat alles aan een onverantwoorde snelheid. U goed vasthouden was de boodschap, en de billen dichtknijpen! Maar we hebben het overleefd en zijn dan met de gids te voet naar beneden gekomen; we hebben huisjes en ateliers bezocht en een heel andere kijk gekregen op deze gemeenschap.

Meer foto's zijn beschikbaar op facebook...van Kaat Buelens of Luc Buelens.

Maar alvast een belevenis om nooit te vergeten!!!!

1. Marc:
    15 maart 2024
    Een nieuwe ster reporter is geboren! Ik moest bijna zelf naar de wc
  2. Alfonsine:
    15 maart 2024
    Wat een belevenissen, ik hoop een foto te zien van jou op zo’n motor !!!
    Je volgende job is waarschijnlijk reporter bij een TV zender, zoals Marc zegt.
    Gisteren in de kerkepannezaal had ik een flashback :Pierre en Frans naast mekaar om de kaarters te registreren 😉
  3. Walter:
    15 maart 2024
    Ja, de werkelijkheid is niet altijd wat we hier horen en zien. Heel fijne ervaring precies. Geniet er nog van.
  4. Kaat:
    15 maart 2024
    Hahaha moedertje toch, geef het maar toe, je vond die motor rit echt wel spannend en ik had jullie de avond voordien wel verwittigd dat het avontuurlijk zou zijn 😉
    Je hebt dat toppie gedaan en zat op de moto als een “pro” ik ben heel trots op jou en het was een fantastische dag 🤩
  5. Hilde:
    15 maart 2024
    Ja gisteren was een fantastische dag, zo erg genoten …
    Maar kleine correctie toch : onze Luc schrijft de reisverslagen, ik only the comments!

Jouw reactie