OVERTOCHT VAN DE ATLANTISCHE OCEAAN

21 maart 2024 - San Gregorio de Polanco, Uruguay

Na  de show van de lokale dansgroepen in mooie klederdracht en de macho’s met blinkende gespierde torso’s begon de overtocht van de grote plas; eerst een dag en nacht varen naar het noorden van Brazilië om dan N-O waarts het oude continent op te zoeken. De eerste tussenstop zal Kaap-Verdië worden. Een zee van tijd dus. We hebben eergisteren een eerste tijdzone overschreden, de klokken 1 uur vooruit gezet. Je merkte het meteen aan de ontbijtruimte, om 08:00u sliep iedereen nog! De 3 moedige wandelaars hebben de overgang in 2 keer gedaan; we zijn gisteren pas om 05:30u(oude tijd) gestart met wandelen en vandaag terug om 06:00u (nieuwe tijd).

Ondertussen hebben we g ons nog niet moeten vervelen. En met al die deelnames aan de quiz heb ik al veel bijgeleerd en ook ideeën opgedaan. Het herkennen van reclameslogans zal zeker een quizreeks worden op de meerdaagse busreis van Vl@s! Zij die meegaan naar de Jura-Elzas, lees maar aandachtig de reclames…”—gives you wings”   heet bij ons “—geeft je vleugels”. Een Red Bull drinken kan helpen om de geest scherp te stellen.

Elke dag uiteraard een ander thema om ons culinair te verwennen. Eergisteren werd het zwembad-dek  omgevormd tot één grote BBQ vlakte waarbij de officieren eens zelf de handen uit de mouwen mochten steken om ons te bedienen…en er zijn veel officieren aan boord zo te zien; ze kijken hier niet op een gouden streep meer of minder. Dit in tegenstelling tot de Filipijnen die iedere dag ’s morgens om 6:00u al het dek aan het poetsen zijn en overdag een laagje verf aanbrengen. Het is mij duidelijk geworden na al de cruisereizen:  bij bomen kan je de ouderdom aflezen aan het aantal jaarringen. Bij een schip moet je het aantal verflagen tellen!

Vandaag rond 14:00 weer een traditioneel feest: we varen de evenaar over en dan is er een grote show met het thema “Neptunus” waarbij nieuwe crewmembers een doopritueel moeten ondergaan dat bestaat uit het kussen van een dode vis, daarna worden ze besmeurd zoals bij een studentendoop en dan in het zwembad gegooid. Stoute passagiers (die zichzelf aanmelden) ondergaan hetzelfde lot.

1. Marc:
    21 maart 2024
    Ik eis dat de LBQTI+ gemeenschap wordt uitgebreid met hen die een dode vis hebben gekust.
  2. Alfonsine:
    22 maart 2024