SALDAVADOR DE BAHIA

18 maart 2024 - Salvador, Brazilië

Deze ochtend toegekomen in Salvador. Tot 21:30u vanavond mogen we de stad bezoeken.....maar door de cruisedirector werd deze ochtend omgeroepen dat we heel voorzichtig moesten zijn want bij de vorige cruise zijn er heel wat passagiers beroofd geweest. Prettig vooruitzicht! Maar wij laten ons zo maar niet afschrikken en zijn toch de oude stad gaan bezoeken. Deze is gelegen op een heuvel en er is een lift die ons van het nieuwe stadsgedeelte naar het oude bracht (ik schat de hoogte van de lift op deze van het atomium-maar deze lift was gratis-). Wat ons reeds opviel: vééééél policia militar en ander officieel politiegedoe die voortdurend rondrijden. Wij zijn eerst het postkantoor rechtover de terminal binnen gestapt voor postzegels. Heel merkwaardig: zowel in Rio als in Salvador worden er geen postkaarten meer verkocht, iedereen stuurt zijn beelden door met Messenger of Whatsapp! Weer een business die verdwenen is. Het was dan ook te merken aan de postkaarten die we in één winkeltje nog hebben gevonden: ze zijn niet meer zo fris! Zoals Hilde goed voorbereid was had ze reeds omslagen klaargemaakt met het adres erop. De postbediende heeft dan ook keurig op elke omslag een 5 tal zegels gekleefd. Ze nam hiervoor de nodige tijd. Benieuwd of deze kaarten zullen toekomen voor het einde van onze reis.

In de krant in België spreekt men van een hittegolf en gevoelstemperaturen van 65° in Rio; vandaag is het hier nog warmer denk ik! Op weg naar het centrum dachten we google maps te volgen (recht op ons doel af!) maar plots werden we tegengehouden door de policia militar die ons sterk aanraadde om de hoofdweg te volgen naar die lift omdat het te gevaarlijk was langs de binnenstraten. En onderweg is een militair voertuig 2 x bij ons gestopt om te vragen ons fotoapparaat weg te steken zodat het niet zichtbaar was. Nooit meegemaakt!

Het is inderdaad een mooie oude stad waar de kathedraal binnen wel het hoogtepunt vormt. We zijn veilig op het schip geraakt, met weer een leuke attentie: ijskoude handdoekjes werden uitgereikt bij het inschepen en gekoeld water stond klaar.

Vanavond krijgen we hier een show van lokale dansers; het dek van het zwembad wordt vanaf 16:00u volledig vrijgemaakt van de zonnebedden en omgevormd tot een openluchttheater. Dekentjes zullen ze zeker niet moeten uitdelen!

Nu radiostilte tot de aankomst op de Kaapverdische eilanden! En niet vergeten: er staan een honderdtal foto's op Facebook die door ons privégids getrokken zijn. We gaan die op Tripadvisor zeker positieve commentaar moeten geven (in de hoop dat we volgende keer terug mee mogen op reis)

groetjes

Luc en Hilde

1. Alfonsine:
    18 maart 2024
    Heel attent van die policia, misschien kunnen die van ons ginder op cursus gaan.
    IJskoude handdoekjes hebben we hier niet nodig maar het was hier wel perfect wandelweer.
    Koffie drinken bij Valentino in Oostduinkerke kunnen we vergeten , zaak staat de huur.!!!
    Dat was een beetje nieuws van thuisfront
    Groetjes
    Pierre en Alfonsine
  2. Kaat:
    18 maart 2024
    Hahaha ja die privé gids wil wel een goede score op Tripadvisor, beter dan onze gids Katrin in Rio 😉
    En wacht maar, ik heb een hele resumé klaar over Salvador de Bahia, tijdens het avondeten zal de gids doorwerken 😜😜
  3. Lut luma lilom mia:
    I look ernaar uit!
  4. André:
    19 maart 2024
    Wat maken jullie daar toch mee. Ik krijg al zweetdruppels van die Hoge temperatures, hier moet je eerder warme handdoekjes krijgen. Wij kunnen maar zeggen geniet van elk moment. Wij Hadden net cultuur aan tafel met Davidsfonds en dat in Hotelschool Koksijde. Prima wat eten bereft gewoon de uitleg politie dame. Tot later Andre
  5. Roger:
    19 maart 2024
    Policia, policia overal. En ik hier in Koksijde-Dorp maar zoeken naar onze wijkagent. Niet te vinden? Ofwel rijdt hij vermomd als gewone burger rond??
  6. Roger:
  7. Hilde:
    22 maart 2024
    Zo gelukkig dat we ons Kaat hier mee hebben als gids. Is OOK hier goud waard!!!

Jouw reactie